Me & Myself

My ife is a never ending journey..

Hari Khamis.
Cukup sudah 4 hari aku memegang title 'Cikgu Faezah'. Walaupun baru 4 hari, dan walaupun belum cukup seminggu lagi, tapi penatnya betul-betul terasa. Memang betul, kerja sebagai guru bukan mudah seperti anggapan ramai. Dulu, orang kata kerja cikgu balik awal, banyak cuti, banyak rehat, banyak sembang kat Bilik Guru.. Tapi, diorang tak tahu yang walaupun waktu persekolahan dah habis, cikgu-cikgu masih ada di sekolah. Balik ke rumah, aku masih buat kerja.. Kerja-kerja ni pulak, bukannya kerja yang setakat main-main buat.. Semuanya tentang REKOD, mesti SAH dan macam-macam lagi.. Itu belum bertambah dengan core business kami iaitu mengajar.. Semuanya kena berlaku serentak, teratur dan sistematik.

Di sekolah, terutamanya sekolah kerajaan, para guru dibebani dengan pelbagai tugasan sampingan. Contohnya macam aku ni:

1. AJK Jawatankuasa Data Sekolah (Penolong Data Guru/Opment, Emis, Ptk/Sekolah)
2. Guru Kelas Tingkatan 3 Ikhlas
3. Guru Matapelajaran Sains Teras Tingkatan 4, Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan 3
4. Guru Bertugas Mingguan (20-24 Jun 2011)
5. Guru Pengawas Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011
6. Warden Aspuri
7. AJK Jawatankuasa Hal Ehwal Murid
8. AJK Jawatankuasa Data Maklumat Hal Ehwal Murid
9. AJK Jawatankuasa Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
10. AJK Jawatankuasa Koperasi Sekolah
11. AJK Jawatankuasa Majlis Sukan Sekolah
12. Guru Penasihat Badan Beruniform Pkbm
13. Guru Penasihat Kelab Pengguna
14. Guru Penasihat Sukan Badminton
15. Penolong Penasihat Rumah Sukan Bendahara
16. Setiausaha Panitia Sains Teras

Fuh! Tak pernah aku dapat setimbun kertas yang banyak dalam tempoh yang singkat macam ni bermula dari meeting, sanarai nama, rancangan mengajar, borang-borang dan etc.. Mental? Jangan cakapla.. Memang penat. Kalau ada orang buat pasal, semuanya antara dua: bolayan atau marah. Tapi setakat ni hanya sekali je aku betul-betul temper.. Tu pun dengan budak. Hahah! Bayangkan! baru 4 hari dah naik angin. Fizikal pulak? Sama je penat.. Berjalan ke sana ke mari, naik turun tangga, pergi kelas, keluar kelas, ganti kelas, tukar blok, patah balik, pergi ofis.. Tambah pulak sekolah aku ni berbukit-bukit.. So, kasut-kasut tinggi ni MEMANG AMAT TAK SESUAI..

Jom cerita pasal sekolah pulak. Sekolah aku adalah antara sekolah yang terbaik di daerah Tampin. Cemerlang dari segala segi. Kurikulum dan kokurikulum termasuklah disiplin. Aku memang bersyukur dapat berkerja dalam suasana yang TERBAIK untuk mengutip pengalaman. Jadi, bila dah masuk sekolah yang cemerlang ni, memang confemlah guru-guru berkerja keras. Baru dua hari lepas, aku menerima TOV dan ETI pelajar Tingkatan 2. Kalau nak tahu macamana sekolah ni boleh dapat ramai pelajar cemerlang, sebenarnya kami (guru-guru) bermula dari Tingkatan 1. Dari Tingkatan 1, SETIAP pelajar kami dah setkan tahap pencapaian dia daripada awal tahun; maksudnya kalau peperiksaan Tingkatan 1 dia mendapat markah Science sebanyak 40 markah, jadi untuk dia mendapat A di dalam peperiksaan PMR, maka sepanjang Tingkatan 2, dia mesti ada peningkatan yang sekata bagi setiap ujian atau peperiksaan sehingga akhirnya dia akan dapat mengecap A dalam peperiksaan PMR. Jadi, takde istilah 'cikgu malas' di sini.

Kokurikulum. Aku tahu aku sendiri dulu tak aktif kokurikulum. Sekadar pegang jawatan dan hias papan kenyataan je. Tapi, di sini, kegiatan kokurikulum sangat menggalakkan. Setiap kali perjumpaan, akan ada ramai pelajar yang datang. Dan pelajar-pelajar di sini memang sayangkan kelab, persatuan mereka sendiri. Contohnya dalam PKBM (aku guru penasihat); masa mesyuarat agung, pelajar-pelajar ni sendiri merancang aktiviti mereka antaranya belajar kompas, pandu arah, camping, menembak, absailing, flying fox, pertandingan-pertandingan peringkat daerah dan negeri dan etc dan di kalangan mereka ni ramai yang ada pangkat seperti koperal. Jadi, bila diorang ni datang hari Rabu, setiap perjumpaan ni, mereka akan menjalani aktiviti yang berbeza. Memang aku salute budak-budak ni dari segi kokurikulum.

To be continue.....

0 comments:

About this blog

Hye! Welcome all readers! I hope you will enjoy reading my writings! Everything in here is about my life, my thoughts and also several things that had attracted my attention. Feel free to leave your comments because I would appreciate it so much! Thank you!

count webpage traffic

Quotes

Do, or do not. There is no 'try'.

- Yoda (from The Empire Strikes Back)

The best love is the kind that weakens the soul, that makes us reach for more, that plants fire in our hearts and brings peace to our minds. And that's what you've given me. That's what I hope to give to you forever.

- The Notebook

"It takes a great deal of bravery to stand up to your enemies, but a great deal more to stand up to
your friends."

- –Dumbledore, Harry Potter

The things two people do to each other they remember. If they stay together, it's not because they forget; it's because they forgive.

- Demi Moore in Indecent Proposal

You can't live your life for other people. You've got to do what's right for you, even if it hurts some people you love.

- The Notebook

We are who we choose to be.

- Green Goblin

The flower that blooms in adversity is the most rare and beautiful of all

-The emperor, Mulan

About Me

My photo

A wifey to Amir Shaiful Bahar and a mother to Nurul Najah 'Adni and Muhammad An-Naquib.

Leave Me a Message!



Best TV Series!

  • Charmed
  • Chuck
  • CSI
  • Hana Yori Dango
  • Hanazakarino Kimitachi
  • House
  • Macam-macam Aznil
  • Oprah
  • Sweet Spy

Best Movies!

  • 17 Again
  • Becoming Jane
  • Ghost of The Girlfriend Past
  • Hachiko-A Dog Story
  • Hana Yori Dango Final
  • Madagascar 2
  • My Girlfriend is An Agent
  • Open Season 2
  • Shrek 2
  • Sleeping Beauty
  • The Lord of The Ring Triology
  • The Notebook

Favourite Songs~

  • 100 Years - Five for Fighting
  • Aku dan Dirimu-Ari Lasso & BCL
  • Apa Saja-KRU
  • Back For Good - Take That
  • Better Man - Robbie William
  • Don't Speak-No Doubt
  • Flying Without Wings-Westlife
  • Lucky-Jason Mraz
  • Masih Jelas-Hafiz
  • Matahari-Amuk
  • More Than Words-Westlife
  • Mungkin Terjadi-Spider
  • My Baby You-Marc Anthony
  • No Matter What - Boyzone
  • One Sweet Day - Mariah Carey
  • Pieces-Sum 41
  • Ribaibaru-Mayumi Itsuwa
  • Seperti Dulu-Exist
  • Soledad - Westlife
  • Someday-Nickelback
  • Sufi-Damasutra
  • Take Me to Your Heart-MLTR
  • The Reason-Hoobstank
  • The Tide is High - AK
  • Truly Madly Deeply - Savage Garden
  • Unintended - Muse
  • Unwritten-Natasha Beddingfield
  • Words - Boyzone
  • You Drive Me Crazy - Britney Spears
  • You're Still The One - Shania Twain

My visitors came from..



Disclaimer

Some of the content in this blog are not mine. The information, content (writings, pictures, graphics, videos, musics, etc) and sources (books, links, etc) that I published today may not be valid or accurate in two weeks from the day it was published. I am not responsible if downloadables from this blog damages or harms your computer. I am only responsible to myself; not to anyone or any agencies I seems to represent. My writings in this blog are my experiences and personal views. I am also will not be held liable for anyone says in my blog through their content, implication and intent. Other than that, my intention in hosting this blog is not to do any harm, injure, defame or libel others. What I write on my blog is not to be taken as fact nor absolute. If you use my advice, tips, techniques, and recommendations, and are injured, I am not to be held responsible. If any legal action is brought against my blog, it could be brought against me personally, my home and my properties only.